FANDOM

Mjöllnir (także MjölnirMjölner i Mjølner) – w mitologii nordyckiej bojowy młot bogaThora. Gdy Thor rzucał swym młotem, ten zawsze do niego wracał. Wierzono również, że przy uderzeniu broń wyzwalała piorun.

Jego znaczenie związane jest z trzecią runą fuþarku starszego – z runą thurisaz (thorn, Þorn). Jest symbolem wojowników i jarlów (szlachetnie urodzonych). W dokładnym tłumaczeniu oznacza zmiażdżacz. Został wykonany przez Sindriego (Eitriego) i Brokka. Pomaga osiągać cele i sukcesy w handlu, chroni przed stratami i niepowodzeniami. Zawiera w sobie aspekt falliczny. Jako przedmiot magiczny – wskazany do noszenia przez mężczyzn. Jeden z pierwszych symboli wiary (podobnie jak krzyż w chrześcijaństwie) noszony przez wyznawców.

Wiąże się z nim następujący mit

Pewien olbrzym imieniem Thrym ukradł Mjöllnir, a w zamian za niego zażądał małżeństwa z Freją. Za radą Heimdalla – boga, strażnika Asgardu, który nigdy nie śpi — Thor przebrał się za Freję, osłoniwszy się welonem, i wraz z Lokim udał się do Utgardu, krainy olbrzymów. Bogowie, którzy zamierzali odebrać bezcenny młot, zostali ciepło i miło przyjęci. Olbrzymi wyprawili wesele, podczas którego Thor zjadł osiem łososi i wołu, czym wprawił w konsternację biesiadników. Loki wytłumaczył go sprytnie mówiąc, iż "panna młoda" z tęsknoty za Thrymem nie jadła aż przez tydzień. Podobnież kiedy olbrzym ujrzał błyszczące oczy Thora, kiedy usiłował pocałować "oblubienicę", Loki powiedział, iż "Freja" nie mogła spać, gdyż oczekiwała na spotkanie z ukochanym. Po pewnym czasie, zgodnie z tradycją, złożono na łonie "panny młodej" Mjöllnira, by przypieczętować akt małżeństwa. Wtedy to Thor pochwycił swoją broń i zabił Thryma oraz weselników.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki