FANDOM

Kapitan Ameryka – fikcyjna postać (superbohater) znana z licznych serii komiksowych wydawanych przez Marvel Comics, oraz rożnych adaptacji, bazujących na komiksowych publikacjach. Twórcami postaci byli Jack Kirby i Joe Simon. Zadebiutował on w komiksie Captain America vol. #1 z 1941 roku[1]. W założeniu miał być uosobieniempatriotyzmu i potęgi militarnej USA. Postać z początku była wykorzystywana do celów propagandowych (na okładce komiksu, w którym zadebiutował, uderza pięścią w twarz Adolfa Hitlera)[1]. Jego towarzyszem jest Bucky (James Barnes), oryginalnie nastoletni pomocnik superbohatera, który później sam stał się superherosem o pseudonimie Winter Soldier.

Steve Rogers był sierotą, który w 1940 postanowił zaciągnąć się do armii, jednak nie dostał się z powodów zdrowotnych. Dostał propozycję uczestniczenia w tajnym wojskowym projekcie, kierowanym przez dr. Reinsteina (później zmieniono jego nazwisko na Erskine), mającym stworzyć oddział super-żołnierzy. Po wstępnych eliminacjach dostał się. Podano mu serum super-żołnierza, które zwiększyło jego siłę fizyczna, szybkość, inteligencję i wytrzymałość. Jednak w wyniku sabotaży przeprowadzonego przez nazistowskiego agenta, dr. Erskine został zamordowany, przez co Steve stał się jedynym produktem programu super-żołnierza. Potem został wysłany do walki z III Rzeszą. Jego największy wróg to Red Skullnazistowskisuperzłoczyńca.

Kapitan Ameryka posługuje się tarczą o średnicy pół metra (2,5 stopy) wykonaną z vibranium (superwytrzymałego metalu, wydobywanego wyłącznie w Wakandzie), opanował do stopnia mistrzowskiego boks amerykański i judo i połączył je w jego własną unikalną sztukę walki.

Występuje w wielu seriach Marvela (Avengers, Captain America, gościnnie w wielu innych komiksach). Jedna z najbardziej znanych postaci Marvela (obok Iron ManaSpider-ManaThoraHulkaDaredevilaWolverinaFantastycznej CzwórkiNicka Fury).

Bohater został uśmiercony 9 marca 2007. Zginął od kuli snajpera w dwudziestym piątym odcinku komiksu. Steve Rogers powrócił następnie do życia, ale rolę Kapitana Ameryki przejął jego następca.

Ciekawostki

Kapitan amryka ma około 100 lat 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki